Aký bol Ježiš, keď po krste vyšiel z vody?

Krst Krista Pána

"Ľud žil v očakávaní a všetci si o Jánovi v duchu mysleli, že azda on je Mesiáš", konštatuje Lukáš v dnešnom evanjeliovom úryvku. Pri tomto úvode som si uvedomil, ako často sa vo svojich predpokladoch, očakávaniach a hodnoteniach mýlime . Až je z toho priam (zlo)zvyk.
Mohli by sme parafrázovať: Mnohí žijú v očakávaní a stále si myslia, že azda Biden, Putin, Trump, Orbán alebo Zelenský..., aby som nemenoval nikoho domáceho a zároveň rešpektoval šírku názorového spektra, bude je pravým záchrancom.
Keby sme aspoň, pri všetkej našej omylnosti, vsadili na čestných ľudí. Ako ľud, ktorý vsadil na Jána Krstiteľa.
Ján je čestný a rovno povie, že on nie je riešením: "Ja vás krstím vodou. No prichádza mocnejší, ako som ja. Ja nie som hoden rozviazať mu remienok na obuvi. On vás bude krstiť Duchom Svätým a ohňom." To je svedectvo človeka. Je čas prehodnotiť svoje predpoklady, očakávania a hodnotenia.  

No úryvok, ktorý sme čítali, je v prvom rade evanjeliom - dobrou správou o Záchrane a Záchrancovi. Sám Boh Ježišovi hovorí: "Ty si môj milovaný Syn, v tebe mám zaľúbenie." Na neho sa nám treba zamerať.

Zaujala ma otázka: "Aký bol Ježiš, keď po krste vyšiel z rieky Jordán?"  Existuje samozrejme veľa správnych odpovedí: asi bol nadšený, plný Ducha Svätého, pokojný, plný radosti, odhodlaný, pripravený plniť Božiu vôľu... No existujú aj dve jednoduchšie odpovede. Prvá, že bol mokrý. A druhá, že bol špinavý.
Že bol mokrý, je isté. Že bol špinavý, je veľmi pravdepodobné, pretože v tých miestach je Jordán väčšinu roka rozbahnený a kalný. 

Je v tom krásna symbolika, ktorú rozvíja svätý Maxim, turínsky biskup (*380+465). Jánov krst bol krstom pokánia, symbolom s podobným významom, ako naše poznačenie popolom na Popolcovú stredu. Ľudia sa nechali poliať (tou často špinavou) vodou Jordána, aby tým naznačili, že sú hriešni.
 

Svätý Maxim rozvíja ešte jeden symbol, ktorý sa spája s krstom. Prečo Ježiš vstúpil do rieky a dal sa pokrstiť? Podľa neho aj preto, aby sme išli za ním, aby sme ho nasledovali, teda aby sme prijali krst aj my. Pripomína putovanie Izraelitov z Egypta. Cestou na slobodu ich viedol Boh v podobe ohnivého stĺpa. A keď bolo treba prejsť cez vodu Červeného mora, ohnivý stĺp išiel ako prvý. "Ako vtedy išiel v ohnivom stĺpe pred synmi Izraela cez more, tak teraz pri krste predchádza kresťanský ľud v stĺpe svojho tela." 
Symbolom toho starozákonného ohnivého stĺpa a zároveň symbolom Krista, ktorý kráča pred nami, je paškál, veľkonočná svieca. Nie náhodou keď na Veľkonočnú vigíliu svätíme krstnú vodu, ponárame do nej práve túto sviecu. A nie náhodou vždy keď slávime sviatosť krstu, zapaľujeme práve paškál.

"Ty si môj milovaný Syn, v tebe mám zaľúbenie", hovorí Boh Ježišovi. Čo bolo ďalej? "Ježiš sa vrátil od Jordánu plný Ducha Svätého", konštatuje Lukáš a pokračuje rozprávaním o tom, ako v sile Ducha Ježiš odporoval zlému, ako ohlasoval Božie kráľovstvo a plnil do body Božiu vôľu.

Ty si môj milovaný, ty si moja milovaná, hovorí Boh k tvojmu srdcu. Čo bude ďalej?

https://media.ascensionpress.com/2019/01/13/why-did-christ-have-to-be-baptized

Publikácie a pomôcky