CR-25 NE C
Po počúvaní slov proroka Amosa (prvé čítania) má jeden chuť pridať sa a zahromžiť si na tých, čo "kupujú úbohých za peniaze." Ale úprimne: riešiť politikov, ktorí si zo spoločného kupujú voličov pre seba, aj tak zmysel nemá. Predsa len, ešte nie je tak tesne pred voľbami, aby sa ukázali na nedeľnej omši... Takže by sa to tí, o ktorých ide, aj tak nikdy nedozvedeli.
Oveľa užitočnejšie bude pozrieť sa na princípy, ktoré predstavuje Ježiš v dnešnom evanjeliu.
Vernosť. Prvým z nich je princíp vernosti. Nejde tu len o vernosť v zúženom zmysle spolužitia a lásky manželov, ale o vernosť doslova vo všetkom. Je to jednoduché: "Kto je verný v najmenšom, je verný aj vo veľkom, a kto je nepoctivý v malom, je nepoctivý aj vo veľkom."
Na internete koluje jedno pekne spracované video. Univerzitný študent ide na skúšku. Je mu jasné, že na to nemá a tak skúšajúcemu s indexom podstrčí aj úplatok. U nás by sa to stať nemohlo (video je tuším z Indie a my sme predsa civilizovaná krajina...), ale tam skúšajúci úplatok vezme a študent odíde s výborným hodnotením. Nasleduje prestrih a vzápätí sa dozvieme, čo to vlastne ten synček bohatých rodičov vlastne študoval. Stal sa lekárom a práve spackal operáciu staršej ženy. Hádajte, koho to bola manželka. Presne, pána skorumpovaného profesora. Mohol s tým počítať, veď "kto je nepoctivý v malom, je nepoctivý aj vo veľkom."
Nie že by sme museli otrocky dodržať každú maličkosť. Nemusíme. Problém je v tom, že čím nepoctivejší človek je, tým viac má tendenciu považovať za maličkosti aj veci skutočne dôležité. Zrazu jeden považuje za maličkosť to, že berie úplatky, druhý to, že kradne, tretí to, že titul získal podvodom, ďalší že podvádza, alebo sa rozvádza. Niekto považuje za maličkosť 70 000 (+/-) Židov, deportovaných cez vojnu zo Slovenska (wikipedia tvrdí, že sa ich vrátilo len 348). A iní považujú za maličkosť 1 500 000 (+/-, tak hovoria biskupi v pastierskom liste) detí, ktorým bolo v našej krajine legálne uprené právo narodiť sa. "Kto je nepoctivý v malom, je nepoctivý aj vo veľkom."
Voľba. Druhým princípom je voľba. Musíš si vybrať, zaujať principiálny postoj. "Nijaký sluha nemôže slúžiť dvom pánom; pretože buď jedného bude nenávidieť a druhého milovať, alebo jedného sa bude pridŕžať a druhým bude opovrhovať." Je čas vybrať si, komu a čomu chceš byť verný. A toto nám tak hrozne nejde: rozhodnúť sa a zaviazať sa ku každodennej vernosti. Lebo každé "navždy pozostáva z mnohých teraz." Netýka sa to len manželskej vernosti, aj keď na tej to vidno najlepšie.
Možno ti pri rozhodovaní sa pre vernosť pomôžu tieto otázky:
- Ktorému lekárovi by si zveril operáciu svojho dieťaťa? Tomu, o ktorom vieš, že titul získal skôr vďaka vplyvu svojich rodičov, alebo tomu, ktorého mali všetci za čudáka, lebo verne sedel nad skriptami aj vtedy, keď ostatní mali chodbovicu? Čo keby si bol aj ty verný v každej maličkosti?
- Komu nastúpiš do auta radšej? Tomu veselému šoférovi, ktorý sa každodenne na svet pozerá cez dno fľaše, alebo k tomu nudnému típkovi, čo si na oslave nevypije, lebo ráno ide do práce. Poznáš to: "Kto je verný v najmenšom", tomu ľudia skôr veria.
- Predstav si, že by si sa mal vrátiť do detských rokov a mohol by si si dokonca vybrať rodičov. Chcel by si takých, ktorí bojujú o svoje manželstvo? Alebo takých, ktorí manželstvo odkladajú na neskôr ako niečo nie celkom potrebné? Chcel by si vyrastať s tým, že tvoji rodičia sa možno už zajtra s ľahkosťou rozídu a ty získaš ďalšiu mamu a otca? Alebo by si uprednostnil tých staromódnych, čo síce nerozumejú životu, ale sú verní jeden druhému v každej maličkosti? Ozaj, čo by si vybrali tvoje deti...