CR-03 NE C: Neh 8, 2-4a. 5-6. 8-10; Ž 19, 8. 9. 10. 15; 1 Kor 12, 12-30; Lk 1, 1-4; 4, 14-21
Liturgia dnešnej nedele upriamuje našu pozornosť na Bibliu. Žalm 19
nešetrí vznešenými prívlastkami. Nečudo, veď Biblia je Slovom
živého Boha. A tak Písmo (alebo ako hovorí žalmista Zákon) je
dokonalý, Božie svedectvo v Biblii hodnoverné, jeho rozhodnutia
správne, výroky pravdivé... Rozhodne to nie je obyčajná kniha a
jej text je mnohovrstevný.
Prvou
vrstvou Písma je popis udalosti. Evanjeliová
stať 3. cezročnej nedele začína Lukášovým úvodom do celého
rozprávania. V ňom evanjelista naznačuje, čo ho viedlo k
rozhodnutiu spísať posolstvo. Hovorí: Už mnohí
sa pokúsili zaradom vyrozprávať udalosti, ktoré sa u nás
stali, ako nám ich odovzdali tí, čo ich od začiatku sami videli
a boli služobníkmi slova. Lukáš
chce teda zaradom popísať udalosti, ktorých síce, ako priznáva,
nebol svedkom, ale o ktorých vie z ohlasovania apoštola Pavla (bol
jeho spoločníkom) a preskúmaných prameňov (Markovo evanjelium a
zbierka lógií – Ježišových výrokov, označovaná Q –Quelle).
Druhou
vrstvou biblického textu je posolstvo autora. Biblický
autor vyberá konkrétne udalosti, aby na ich prostredníctvom
hovoril ku konkrétnym ľuďom. Lukáš hovorí:
Preto som sa aj ja rozhodol, že ti to, vznešený Teofil, všetko
rad radom opíšem. Či už píše
pre konkrétneho kresťana menom Teofil alebo to meno treba čítať symbolicky a evanjelista píše pre toho, kto miluje Boha
(čo je preklad mena Teofil), vedome tvorí kompozíciu diela,
presúva epizódky, niektoré spája, iné oddeľuje, niektoré
vynechá, iné zdôrazní... tým chce aj on niečo povedať.
Treťou
vrstvou textu je jeho posolstvo spoločenstvu konkrétnej doby. V prvom čítaní sledujeme Izraelitov, ktorí po návrate z exilu z
ruín opäť budujú Jeruzalem. Po rokoch v cudzine opäť slávia
sviatky, Ezdráš prednáša biblické čítania. Ale nejde len o
pripomenutie dávnej histórie, udalostí z minulosti... Ezdráš aj
leviti vysvetľujú texty a ľud v nich objavuje odpoveď na vlastnú
situáciu. Podobne v druhej časti evanjeliovej state vidíme Ježiša
v Nazaretskej synagóge, ktorý prednáša text z Izaiáša a
prorokovu výpoveď vzťahuje na seba. To, čo kedysi povedal Izaiáš
o sebe, slová „Duch Pána je nado mnou, lebo ma
pomazal, aby som hlásal evanjelium chudobným,“ vzťahuje na
seba, on sám je v tej chvíli tým pomazaným, nad ktorým je Pánov
Duch... Ježiš Izaiáša aktualizuje, hovorí „dnes sa splnilo
toto Písmo, ktoré ste práve počuli.
A
potom je tu štvrtá, osobná rovina s odpoveďou na otázku: čo
text hovorí dnes mne? V
druhom čítaní apoštol Pavol používa obraz hlavy a tela s údmi
na vyjadrenie vzťahu spološenstva kresťanov s Kristom. Hovorí:
Vy ste Kristovo telo a jednotlivo ste údy. Ak sme
Kristovo telo, vy, ty, ja... potom je Duch Pánov nad každým z nás
a každý osobne je poslaný. Kam presne? Odpoveď musíš nájsť
sám, sama.