Kategórie DOS: LIT:


Charakteristika: Nedeľná bohoslužba v rodine, Kvetná nedeľa, rok A. Téma: Udalosti Veľkého týždňa. Priebeh: Podobne ako pri liturgii môže začať začína bohoslužba vonku. Po prežehnaní nasleduje evanjeliovej state, potom sprievod do domu, spojený s itroizáciou Písma. Druhá časť pozostáva z čítania pašií, krátkej katechézy, vyznania viery a modlitby vďaky a prosby. Nasleduje Modlitba Pána a prepustenie. Metodika a texty čítaní: Stiahnuť.


1. Pripravíme miesta a pomôcky

Dnešná rodinná bohoslužba sa bude konať na viacerých miestach. Napodobníme tak Ježišov slávnostný vstup do Jeruzalema. Ak vám to vaše bývanie umožňuje, začnite bohoslužbu vonku, v záhrade, prípadne pred domom. Ak nemôžete vyjsť, môžete začať napríklad na chodbe alebo v niektorej izbe.

Miesto, kde rodinná bohoslužba začne, budeme volať po vzore evanjeliového rozprávania Betfage pri Olivovej hore. Tu pripravte:

1. Sväté písmo, z ktorého budete čítať pri bohoslužbe a ktoré slávnostne ponesiete na miesto slávenia. Príslušné miesta si označte záložkami. Knihu použite aj vtedy, ak si budete pomáhať vytlačenými textami či tabletom. Texty čítaní nájdete na lc.kbs.sk, alebo aj v prílohe tohto dokumentu. Evanjelium na sprievod: Mt 21,1-11. Prvé čítanie: Iz 50,4-7. Žalm: Ž 22,8-9.17-18a.19-20.23-24. Druhé čítanie: Flp 2,6-11. Pašie: Mt 26, 14 - 27,66 alebo kratšie Mt 27,11-54. Pre menšie deti bude zrejme stačiť evanjelium na sprievod a kratšia verzia pašií.

2. Bahniatka. Pripravte si podľa svojich možností aj vetvičky s bahliatkami, kvety, ratolesti s prvými lístkami či vetvičky z ihličnatých stromov, ponesiete ich s deťmi na pripomenutie zástupov, ktoré Ježišovi mávali palmovými ratolesťami.

3. Spev. Vyberte pieseň, ktorú budete spoločne spievať. Môžete si zaspievať aj žalm. Sympatický nápev nájdete napríklad tu: https://youtu.be/glFhfYB_Vw4.

Na mieste, kde budete bohoslužbu sláviť, napríklad v obývačke, prestrite sviatočný obrus na stolík, položte naň kríž, vedľa neho sviece a vyzdobte miesto pre Sväté písmo, prípadne vázu na bahniatka.

2. Začíname

Zhromaždíme sa na mieste, ktoré sme nazvali Betfage. Predsedajúci (ten, kto spoločnú modlitbu vedie, ďalej len P) začne začne bohoslužbu:

P: V mene Otca i Syna i Ducha Svätého. O: Amen.

P: Šesť dní pred Veľkou nocou, keď Ježiš prichádzal do Jeruzalema, išli mu v ústrety deti s palmovými ratolesťami v rukách a nadšene volali: Hosanna na výsostiach! Požehnaný, ktorý prináša milosrdenstvo a spásu. A pretože o pár dní budeme aj my sláviť Veľkú noc, touto bohoslužbou si pripomenieme Ježišov príchod Jeruzalema a všetko, čo tam pre nás urobil. O: Amen.

Teraz jeden z dospelých prednesie evanjeliovú stať Mt 21,1-11. Všetci pri tom stoja. Potom predsedajúci prednesie modlitbu* a po nej vyzve všetkých na sprievod.**

P: Bože, posilni vieru tých, čo dúfajú v teba a láskavo vypočuj modlitby prosiacich, aby sme ti v Kristovi, ktorému dnes ako víťazovi mávame ratolesťami, prinášali ovocie dobrých skutkov. Lebo on žije a kraľuje na veky vekov. O: Amen.

P: Ako kedysi zástupy v Jeruzaleme aj my dnes volajme Ježišovi na slávu. Poďme v pokoji.

Všetci si zoberú do rúk kvety alebo vetvičky a za spevu kráčajú do domu. Prvý kráča ten, kto nesie knihu Svätého písma. 

3. Čítame zo Svätého písma

Po príchode položte Sväté písmo a bahniatka na pripravené miesto na stolíku. Môžete si zaspievať žalm. Po ňom predsedajúci uvedie:

P: Keď Ježiš vstupoval do Jeruzalema, zástupy ho vítali ako kráľa. Čakali by sme, že v meste vystroja veľkú slávnosť, na ktorej ho korunujú za kráľa. Ale v ten rok sa na Veľkú noc stalo niečo dôležitejšie. Pozorne počúvajme.

Potom lektor prednesie pašie stojac otočený k ostatným. Aj je dospelých viac, môžu ich predniesť dialogickou formou (Ježišove slová sú zvýraznené, slová ostatných sú kurzívou a podčiarknuté). Pri čítaní evanjelia sa postavia všetci.

4. Počúvame

Jeden z účastníkov prečíta zamyslenie.

Dialóg lásky

To najhoršie sa už ľudstvu stalo – dedičný hriech a potom zabitie Božieho Syna. Nič horšie sa stať nemôže. Prečo?

Lebo od stvorenia sme súčasťou dialógu lásky. Keď Boh stvoril človeka, bol svojím dielom taký nadšený, že celý deň venoval obdivu toho, čo urobil – Biblia hovorí, že odpočíval. Žasol. 

A Boh čakal, že človek prejaví svoju slobodnú vôľu a povie mu svoje prvé: „Milujem ťa, Bože!“ tým, že nebude chcieť byť ako Boh, že neuverí diablovej lži, že Boh pred ním niečo skrýva, niečo mu nedožičí. No odpoveď človeka bola „nie“. Odmietol Božiu lásku.

Boh sa právom mohol na všetko vykašľať. Tak by to asi urobil každý človek: „Sklamal si ma! Choď do čerta!“ Ale nie Boh. On je Láska! A od prvého pádu človeka sú celé dejiny spásy poznačené úsilím Boha nadviazať s človekom dialóg lásky. Mená ako Abrahám, Izák, Jakub, Mojžiš, Dávid, proroci, králi a mnohí iní v Starom zákone sú dôkazom o pokuse viesť dialóg. No nik z nich nebol schopný dať úplnú odpoveď lásky ani len za seba, tobôž nie za všetkých ľudí. Ale Boh si pripravoval svoje dielo – pripravoval Jozefa a Máriu na svoje vtelenie. Prišiel Ježiš, sám Boh, Boží Syn, aby dal Otcovi za nás dobrú odpoveď na otázku: „Človek, miluješ ma?“ 

Ježiš to zvládol. Nedal sa zlákať nepriateľom, jeho lžou, že Boh nie je dobrý Otec, keď vlastného Syna necháva trpieť. Mohol si zavolať na pomoc dvanásť plukov anjelov, ale on nechcel násilie, lebo Boh je Láska! „Daj svoj meč na jeho miesto!“, hovorí prihorlivému učeníkovi. Odpoveď lásky sa nedáva s plukmi za chrbtom, s mečom v ruke. Ježiš pretrpel ľudskú zlobu, aby ako jediný z celého ľudstva veril do poslednej chvíle, že Boh je Láska. 

Boh dokázal, že rešpektuje slobodnú vôľu človeka aj s jej následkami. Výsledkom slobodnej vôle Adama a Evy bola Ježišova smrť. Výsledkom slobodnej vôle Ježišovho prijatia následkov Adamovho konania bolo prijatie smrti. Vedel, že Otec ho miluje. A Otec nesklamal. Prijal Ježišovo: „Milujem ťa!“, vyjadrené celým jeho životom, zvlášť utrpením a smrťou na kríži. A veľmi rýchlo pokračoval v dialógu lásky – vzkriesil Ježiša z mŕtvych! Akoby v tej chvíli znovu povedal celému ľudstvu: „Milujem ťa!“ Nedovolil, aby jeho dielo vzalo skazu v priepasti. Ale vytiahol nás odtiaľ. A dokonca nám dal podiel na dialógu lásky, ktorý neustále vedie s Ježišom.

Vieš ako? Sviatosťami. Keď si bol pokrstený, stal si sa súčasťou Krista, dostal si nový život, bol si vzkriesený z mŕtvych. Keď si na svätej omši, tak na konci eucharistickej modlitby po slovách: „Skrze Krista, s Kristom a v Kristovi máš ty, Bože, Otče všemohúci, v jednote s Duchom Svätým všetku úctu a slávu po všetky veky vekov“ voláš veľké: „Amen“ ako potvrdenie, že si súčasťou Ježišovho dialógu lásky s Otcom, že si privlastňuješ Ježišovu obetu, že s Ježišom vyznávaš, že Boh je milujúci Otec. A keď potom ideš na prijímanie, tak dialóg pokračuje. Otec prijal tvoje prvé Amen ako vyznanie lásky a dáva ti svojho Syna za pokrm. A ty hovoríš druhé Amen, prijímaš Otcov dar lásky a hovoríš mu, že chceš žiť ako jeho Syn... Potom ideš z kostola preč a robíš dobro, lebo si plný lásky a vedieš o tom s Bohom dialóg svojím životom.

Nič v našom živote nesmie/nemá byť mimo dialógu lásky. Nič nás nemôže odlúčiť od Božej lásky, ktorá sa prejavila v Kristovi Ježišovi, našom Pánovi (pozri 1 Jn 4, 7).

Pozri sa aj na našu dnešnú situáciu cez „okuliare“ dialógu lásky a uvidíš, že Boh si ťa aj dnes priťahuje k sebe, aj dnes čaká na tvoje: „Milujem ťa, Otecko!“

Z najväčšieho zla, aké človek dokázal urobiť – zabiť Božieho Syna –, vzišlo najväčšie dobro, aké dokázal urobiť Boh – zachrániť ťa a dať ti nový život. Domysli to do dôsledkov...

Môže vám poslúžiť meditácia z časopisu Slovo medzi nami. Aktuálne zamyslenie nájdete aj na www.farnostskalite.sk/clanky/nedelnezamyslenia2020jezisjepan alebo http://nimraloviny.tvoj-strom.info.

5. Vyznávame svoju vieru

P: Tak ako stotník, aj my veríme, že Ježiš je Boží Syn. Vyznajme svoju vieru.

Nasleduje spoločné vyznanie viery...

6. Ďakujeme a prosíme

Po Verím v Boha nasledujú poďakovania*** a prosby.

P: Veríme nášmu Bohu a je dôstojné a správne, dobré a spásonosné, chváliť ho a vzdávať mu vždy a všade vďaky. Urobme to aj teraz.

1. Ježiš, hoci bol nevinný, dobrovoľne trpel za nás vinníkov. O: Ďakujeme Pane.

2. On sa nechal nespravodlivo odsúdiť za hriešnikov. O: Ďakujeme Pane.

3. Svojou smrťou zotrel naše hriechy. O: Ďakujeme Pane.

4. Svojím zmŕtvychvstaním získal nám nový život. O: Ďakujeme Pane.

P: Preto ťa oslavujeme a s celým nebom voláme na tvoju slávu:

O: Svätý svätý, svätý, svätý Pán Boh všetkých svetov, plné sú nebesia i zem tvojej slávy, hosanna na výsostiach. Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom, hosanna na výsostiach. 

Prosby môžete použiť tieto z nedeľnej liturgie,**** alebo si zostavte svoje vlastné.

P: Bratia a sestry, keď Pán Ježiš slávne vchádzal do Jeruzalema, zástupy ho vítali ako Kráľa a Mesiáša. Poďme mu aj my v ústrety so svojimi prosbami.

1. Prosíme ťa za celý Boží ľud, nech využije každý dar a milosť, ktoré mu ponúkneš v tomto Svätom týždni.

2. Prosíme ťa za trpiacich ľudí všetkých národov, aby prijali ovocie tvojho kríža a dokázali z neho naplno žiť.

3. Prosíme ťa aj za hriešnikov, aby dostali silu odmietnuť zlo vo svojom živote a nastúpiť na cestu pokánia.

4. Prosíme ťa za našu rodinu, aby prežívame tohto Svätého týždňa prehĺbilo vieru každého z nás.

5. Prosíme ťa za zosnulých (M.), aby si ich uviedol do slávy a plnosti života vo svojom kráľovstve.

7. Voláme k Otcovi

P: Ak chceme volať Boha naším Otcom, musíme si navzájom odpustiť. Buďme ako jedna rodina a spoločne sa modlime.

O: Otče náš...

8. Zvolávame požehnanie

Predsedajúci ukončí modlitbu požehnaním z Liturgie hodín. Všetci sa prežehnajú.

P: Nech nás žehná Pán, nech nás chráni od zlého a nech nás privedie do večného života. O: Amen.


*     Rímsky misál, Kvetná nedeľa čiže Nedeľa utrpenia Pána, č. 6.
**    Rímsky misál, Kvetná nedeľa čiže Nedeľa utrpenia Pána, č. 8.
***   Rímsky misál, Kvetná nedeľa čiže Nedeľa utrpenia Pána, č. 25, upravené.
****  Spoločné modlitby veriacich I. Trnava: SSV, 2009. s. 136.